Technologie lakování

Dokonalá technologie vytváří dokonalý povrch.

Práškové  lakování je moderní technologie povrchové úpravy kovů, zaručující kvalitní, rovnoměrný  povrch  bez přetoků a jiných defektů a přitom splňuje přísná kritéria pro ochranu životního prostředí.

Naše firma disponuje novou moderní linkou pro nanášení práškových plastů.

Pohon linky je řešen dopravníkem typu Power&Free využivající veškeré jeho výhody jako je volba předúpravy, akumulace  dílů v peci a sušárně a zastavování dílců při navěšování a svěšování.

Dopravník máme dále vybaven boční kolejí  umožňující objetí odmašťovacího stroje v případě  nanášení druhé vrstvy barvy nebo lakovaní čerstvě pískovaných dílů.

Fotogalerie našich prostor

Podrobný popis průběhu

Lakované díly jsou nejprve zavěšeny na dopravník pomocí speciálních háků zajišťujících aby na finálním výrobku nebyly žádné otlaky.V případě lakování plechových dílů se musí vyvrtat otvory pro zavěšení.Rovněž se musí vyvrtat otvory pro odtok zbytkové lázně při oplachu.Umístění otvorů je vždy konzultováno se zákazníkem případně je vhodné tyto otvory provádět již při výrobě. Po zavěšení dílů odešle pověřený pracovník pokyn do systému. Následný provoz poté probíhá zcela automaticky.

Nejdříve jsou výrobky odeslány k předúpravě povrchu.

Jednou z nejdůležitější částí linky je předúprava  povrchu, která je řešena taktovaným odmašťovacím strojem. Základem stroje je postřikový tunel, který je osazen postřikovými rámy s tryskami, které pod vysokým tlakem horkou lázní odmašťují a oplachují zavěšené díly. Tunel je rozdělen posuvnými vraty na dvě komory – odmašťovací a oplachovou.                                                                           

Odmaštovací lázeň se skládá z přípravku SURFASID-D63 což je kombinace odmašťování a železitého fosfátování na ocelové, hliníkové a pozinkované povrchy. Vytváří jemné, dobře přilnavé fosfátové vrstvy na oceli, jako vynikající základ pod následné lakování.

Oplachování dílů je dvoustupňové, kdy druhý finalní oplach tvoří demineralizovaná voda, jejíž výrobní stanice je rovněž součástí linky.

Po finálním oplachu jsou díly ještě pasivovány přípravkem SURFASEAL 4.             

Použitím tohoto prostředku při železitém fosfátování se podstatně zvyšuje přilnavost lakování a protikorozní odolnost.

Po této předúpravě zajíždí díly do sušící pece. Složitě tvarované díly se ještě musí vyfoukat pomocí tlakového vzduchu aby byly dokonale zbaveny zbytků oplachových lázní.

Po vysušení díly zajíždějí do předem zvolené lakovací kabiny. Velkou flexibilitu pro lakování nám umožňují dvě lakovací kabiny. Jedna automatická, kde lakování probíhá pomocí manipulátorů osazených nanášecími pistolemi, s možností ručního předstřiku a dostřiku.

Druhá kabina je ruční, kde jsme schopni provést nástřik i těžko dostupných ploch. Další velkou výhodou je take možnost téměř okamžitého přechodu na jiný barevný odstín při lakování dílů.

Aplikační zařízení dodala firma Wagner, což je přední celosvětový výrobce HiTech systémů a komponentů pro profesionální stříkací techniku mokrých a práškových barev.

Samotné lakování probíhá pomocí speciálních pistolí, které elektricky nabíjejí částice prášku, zatímco předmět je uzemněn. Výsledná elektrostatická přitažlivá síla stačí k vytvoření požadované vrstvy prášku na předmětu a udrží tento prášek na místě, dokud nedoputuje do vypalovací pece. K nabíjení částic dochází dvěma způsoby. Buď elektrostaticky což je běžný způsob pro lakování většiny dílů nebo tribostaticky (kineticky), které se používá pro lakování složitých a uzavřených dílů, případně pro kusovou výrobu.

Po nalakování díly zajíždějí do vypalovací pece, kde se vypalují při teplotách  160-210 stupňů Celsia, na cca 20 minut, dle doporučení výrobce barvy.

Po vyjetí dílů z vypalovací pece a následném vychladnutí jsou nalakované díly svěšeny z dopravníku.

Maximální parametry lakovaného dílce jsou

  • výška 2400 mm
  • délka 3500 mm
  • šířka 600 mm
  • váha 180 kg

Vyrobila agentura Weboo 2018; Stránky Kovovýroba Dobeš